10 elementów, które najczęściej psują się w ciężarówkach         

Pojazdy ciężarowe każdego dnia pokonują setki kilometrów, co ma duży wpływ na eksploatowanie poszczególnych części. Przy tak intensywnym użytkowaniu nie da się wyeliminować wszystkich usterek poprzez regularne przeglądy. W tym wpisie możesz znaleźć informacje na temat tego, jakie awarie w ciężarówkach występują najczęściej. Dzięki temu możesz szybko zdiagnozować powstający problem.

 

Ciężarówka na trasie2 główne problemy z elektryką 

Nowoczesne pojazdy mechaniczne wyposażone są w szereg czujników, które dostarczają informacje do komputera pokładowego. Elektryka i elektronika wpływają na bezpieczeństwo, wygodę oraz niższe zużycie paliwa. Niestety, jest to także obszar, w którym najczęściej dochodzi do awarii. Są one bardzo różne i w większości przypadków nie mają istotnego wpływu na bezpieczną jazdę. Problemy z elektryką często wiążą się z wyeksploatowanym akumulatorem lub niepoprawnym działaniem alternatora. W pierwszym przypadku rozwiązaniem jest zakup nowego akumulatora. Natomiast alternator można zregenerować poprzez wyczyszczenie oraz wymianę zużytych części.

 

3 awarie wpływające na przyczepność 

Duża eksploatacja i wysoka temperatura asfaltu prowadzą do szybszego zużywania się opon, co wpływa na zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania oraz gorsze odprowadzanie wody. Asfalt rozgrzany do 60oC wraz z nieprawidłowym ciśnieniem w oponach może spowodować pękanie, a nawet zapłon. Zniszczona guma grozi dłuższym postojem, co przekłada się na opóźnienie terminów dostaw. Często spotykane awarie dotyczą układu kierowniczego, w którym dochodzi do uszkodzenia pompy wspomagania. W tym przypadku może pomóc regeneracja przekładni kierowniczych. Na przyczepność wpływają również awarie zawieszenia. Najczęściej dokonuje się w nich regeneracji wsporników i piasty koła, naprawy belek, oraz ustawienia zbieżności.

 

5 problemów z układem napędowym 

Wiele usterek powstaje przez zbyt rzadką wymianę smarów i filtrów oraz ich niską jakość. Inne problemy związane z silnikiem to np. zerwanie pasków wentylatora lub usterka pompy paliwowej. Prowadzi to do nierównomiernej pracy, spadku mocy, a czasem także zatrzymania silnika. Takie awarie najczęściej powstają w wyeksploatowanych maszynach. Najwięcej usterek związanych z silnikiem dotyczy niewłaściwej pracy rozrusznika lub paska klinowego. Rozruszniki zazwyczaj poddaje się ocenie pod względem zużycia i regeneracji, co wiąże się z czyszczeniem, wymianą elementów i dodatkową obróbką. Spadek mocy silnika, gwizdy przy większych obrotach dymienie na czarno, szarpanie podczas przyspieszenia oraz olej w układzie dolotowym to symptomy nieprawidłowo działającej turbosprężarki. Ich regenerację można przeprowadzić w wielu zakładach.

 

Jeśli masz pytania, kliknij przycisk i napisz do nas za pomocą prostego formularza kontaktowego. Odpowiemy tego samego dnia.

Czytaj więcej