Jak rozpoznać objawy problemu z turbosprężarką?
Turbosprężarki są dziś obowiązkowym wyposażeniem większości silników montowanych w pojazdach. Trafiają zarówno do samochodów osobowych, jak i dostawczych i ciężarowych. Można je spotkać również w maszynach rolniczych i sprzęcie budowlanym. Choć bywają bardzo trwałe, ich nieprawidłowa eksploatacja i zaniedbania serwisowe mogą w krótkim czasie doprowadzić do poważnych uszkodzeń i konieczności skorzystania z usługi regeneracji turbosprężarki. Przekonajmy się, jak funkcjonuje turbosprężarka i sprawdźmy, kiedy należy ją naprawić.
Co daje turbosprężarka i jak działa?
Zadaniem turbosprężarki jest zwiększenie osiąganej przez silnik mocy za sprawą podniesienia ciśnienia dopływającego do cylindrów powietrza. Oznacza to podwyższoną dawkę tlenu, a zatem możliwość spalenia większej ilości paliwa, mimo tego, że objętość mieszanki paliwowo-powietrznej pozostaje taka sama. Działanie turbosprężarki jest możliwe za sprawą obrotów turbiny napędzanej energią gazów wylotowych. Jej obroty są przez wałek przekazywane wirnikowi sprężarki, który zasysa powietrze, a po zwiększeniu ciśnienia wtłacza je do kolektora dolotowego i dalej do cylindrów.
Kiedy warto rozważyć naprawę turbosprężarki?
Jednym z najłatwiejszych do odnotowania objawów uszkodzenia turbosprężarki jest jej głośna praca. Psujące się urządzenie wydaje dość głośny metaliczny gwizd, będący wynikiem pojawiającego się tarcia. Odgłos przybiera na sile wraz ze zwiększaniem obrotów silnika. Kolejnym symptomem awarii jest wyraźna utrata mocy – auto przestaje przyspieszać w zakresach obrotów, w których praca silnika powinna być wspomagana turbosprężarką. O awarii może też świadczyć przechodzenie jednostki napędowej w tryb awaryjny i błędy pokazujące złe ciśnienie. Charakterystyczną oznaką awarii jest dymienie – dym o zabarwieniu czarnym wskazuje na niepełne spalanie, a więc zbyt małą ilość dostarczanego powietrza. Niebieski może oznaczać spalanie oleju dostającego się do silnika wraz z powietrzem. Niepokoić powinien też spory ubytek oleju bez śladów uszkodzenia uszczelki pod głowicą.