Awarie alternatora - objawy i najczęstsze przyczyny problemu

Nowoczesne samochody potrzebują dość dużych ilości prądu, jaki zasila wiele podzespołów, które korzystają z zaawansowanych układów elektronicznych. Bez wystarczającej ilości energii nie da się uruchomić pojazdu, a wykorzystywany w tym celu akumulator musi być systematycznie doładowywany podczas jazdy. Prąd konieczny do właściwego funkcjonowania auta jest wytwarzany w zamontowanym pod maską generatorze nazywanym alternatorem. Tak jak wszystkie urządzenia może on jednak z czasem odmówić posłuszeństwa. W takich sytuacjach nie zawsze trzeba od razu kupować nowy podzespół – tańszą opcją będzie profesjonalna regeneracja alternatora. Przekonajmy się, jak działa to urządzenie oraz sprawdźmy, jakie usterki mogą się w nim pojawić.

Funkcjonowanie alternatora

Zadaniem alternatora jest generowanie energii elektrycznej, która może służyć do ładowania akumulatora, a także do zasilania poszczególnych podzespołów pojazdu zawierających układy elektroniczne i elektryczne. Zasada działania alternatora jest odwróceniem sposobu funkcjonowania silnika elektrycznego. Napędzany za pośrednictwem paska klinowego odbierającego moc z wału korbowego pracuje za sprawą obrotów wirnika, co w połączeniu z nieruchomym stojanem prowadzi do wytworzenia pola magnetycznego. Pociąga to za sobą zjawisko indukcji, która powoduje przepływ napięcia. Dla zachowania stałych parametrów pozyskiwanego w ten sposób prądu w alternatorze jest zainstalowany specjalny regulator napięcia.

Objawy niesprawności alternatora i jego usterki

alternator

Najczęstszym objawem awarii alternatora jest zmiana charakterystyki dostarczanego napięcia, które może być na tyle niskie, że nie wystarczy ani do zasilania poszczególnych odbiorników, ani do ładowania akumulatora. Ponieważ w takiej sytuacji wszystkie systemy korzystają z energii zmagazynowanej w akumulatorze, z reguły szybko dojdzie do jego rozładowania. Oznaką awarii alternatora mogą być więc problemy z uruchomieniem auta. W alternatorach psują się różne części – najczęściej będą to łożyska, szczotki, ale także uzwojenie stojana, komutator czy płytka diodowa.

 

 

Jeśli masz pytania, kliknij przycisk i napisz do nas za pomocą prostego formularza kontaktowego. Odpowiemy tego samego dnia.

Czytaj więcej