O czym może świadczyć wycie skrzyni biegów?

Skrzynia biegów to podstawowy element każdego pojazdu wyposażonego w silnik spalinowy. Przekładnia połączona sprzęgłem z jednostką napędową pozwala na dobór odpowiedniego przełożenia, które zmienia uzyskiwany przez silnik moment obrotowy i prędkość obrotową na takie, które pozwolą poruszać się z wybraną przez kierującego prędkością przy możliwie małym zużyciu paliwa, a w razie potrzeby z zachowaniem zdolności do dynamicznego przyspieszenia. Niestety w miarę eksploatacji auta poszczególne elementy urządzenia ulegają stopniowemu zużyciu. Wskutek przeciążeń, wad materiałowych części lub nieprawidłowego serwisowania może jednak dojść również do nagłej awarii. W takich sytuacjach wyjściem będzie kompleksowa naprawa lub regeneracja skrzyni biegów. Przekonajmy się, jakie symptomy wskazują na zużycie lub usterkę skrzyni.

dłoń na drążku skrzyni biegówJakie problemy ze skrzynią biegów pojawiają się najczęściej?

Objawy uszkodzenia skrzyni biegów mogą być różne w zależności od tego, jaki jej element uległ nadmiernemu zużyciu lub awarii. Do charakterystycznych symptomów należą m.in. zgrzyty towarzyszące zmianie biegów, które pojawiają się mimo prawidłowej pracy sprzęgła, a także luzy odczuwalne podczas zmiany pozycji drążka. Zwiastunem kłopotów będą opory występujące przy przełączaniu biegów, a także towarzyszące im stuki. Niepokój powinno wzbudzać tzw. wypadanie biegu, tj. rozłączanie skrzyni. Wśród oznak usterki znajdzie się głośna praca skrzyni biegów, która może przypominać intensywny i narastający szum, a nierzadko także wycie.

Przyczyny hałasów dochodzących ze skrzyni biegów

Hałasy dochodzące ze skrzyni biegów mogą mieć różne przyczyny w zależności od tego, w jakim momencie się pojawiają. Jeżeli dźwięki są słyszalne tylko po rozłączeniu sprzęgła, w grę może wchodzić uszkodzone łożysko wyciskowe. Szumy występujące na konkretnym biegu mogą być powodowane uszkodzeniem obsługującego to przełożenie koła zębatego. W sytuacji, gdy dziwne dźwięki są obecne niezależnie od przełożenia, najbardziej prawdopodobną przyczyną może być zużycie łożysk wałków skrzyni biegów, choć w grę może też wchodzić uszkodzenie kół zębatych.

Jeśli masz pytania, kliknij przycisk i napisz do nas za pomocą prostego formularza kontaktowego. Odpowiemy tego samego dnia.

Czytaj więcej