Wady i zalety zawieszenia pneumatycznego

Samochody ciężarowe są używane do przewożeniach ładunków o znacznej masie, muszą więc być wyposażone w układy, które pozwolą na utrzymywanie stabilności i obranego przez kierowcę kierunku jazdy mimo dużego obciążenia. Tradycyjne rozwiązania mechaniczne wykorzystujące sprężystość stali, polegające na montowaniu resorów piórowych nie sprawdzają się tam, gdzie wymagania co do zapewnienia dobrej przyczepności podczas hamowania, pokonywania zakrętów czy wykonywania gwałtownych manewrów są większe. W takich sytuacjach używane są więc układy działające dzięki sprężonemu powietrzu. Są one jednak bardziej skomplikowane, stąd konieczna jest troska o utrzymanie ich we właściwym stanie technicznym i poddawanie cyklicznym przeglądom i naprawom, np. regeneracji zaworów pneumatycznych. Przekonajmy się, jak działa zawieszenie pneumatyczne i czym się charakteryzuje.

 

Jaka jest budowa zawieszenia pneumatycznego i jego działanie?

biała ciężarówkaUkłady zawieszenia pneumatycznego w pojazdach ciężarowych wykorzystują elementy robocze w postaci miechów wykonanych z elastomerów o wysokiej sprężystości i wytrzymałości na działanie obciążeń mechanicznych. Są one wypełniane sprężonym powietrzem, którego ilość jest dopasowywana do potrzebnej przy danej masie przewożonego ładunku charakterystyki. Dopływ powietrza jest zapewniany przez pracującą sprężarkę przesyłającą je do zbiornika i regulowany przy pomocy odpowiednich zaworów. 

 

Co daje stosowanie zawieszenia pneumatycznego?

Zawieszenie pneumatyczne oferuje lepszą charakterystykę pracy niż tradycyjne resory piórowe czy rozwiązania wykorzystujące amortyzatory i sprężyny, ponieważ umożliwia szybsze oraz doskonalsze niwelowanie wstrząsów. W przypadku ciągników siodłowych pomaga również w podczepianiu naczepy, pozwala też na regulowanie położenia osi.

 

Jeśli masz pytania, kliknij przycisk i napisz do nas za pomocą prostego formularza kontaktowego. Odpowiemy tego samego dnia.

Czytaj więcej