Co może zaszkodzić zaciskom hamulcowym?

Prawidłowe działanie układu hamulcowego jest jednym z głównych warunków bezpiecznej jazdy. Stan jego komponentów pogarsza się natomiast systematycznie podczas eksploatacji pojazdu. Zużyciu ulegają nie tylko elementy, które podlegają okresowej wymianie, ale również zaciski. W tym jednak przypadku możliwa będzie tańsza niż zakup nowej części regeneracja zacisków hamulcowych. Przekonajmy się, w jaki sposób pracują zaciski i sprawdźmy, co wpływa na ich żywotność.

 

W jaki sposób funkcjonują zaciski hamulcowe?

zacisk hamulcowyZaciski hamulcowe są przykręcane do specjalnych punktów mocowania znajdujących się na częściach zwrotnic i współpracują z tarczami hamulcowymi instalowanymi na piastach kół. Zaciski są elementem, który umożliwia ruch szczęk hamulcowych, na których osadzone są ścierające się klocki hamulcowe. Powodują one dociśnięcie szczęk do tarczy z siłą, która wytwarza na tyle duże tarcie, żeby obroty koła uległy zmniejszeniu, a wskutek kontaktu opony z nawierzchnią pojazd wytracił swoją prędkość. Przemieszczanie się szczęk zacisku jest możliwe dzięki pracy tłoczków hydraulicznych, do których po naciśnięciu pedału hamulca dopływa większa ilość płynu, wywołując wzrost ciśnienia.

 

Co wpływa na trwałość i pracę zacisków hamulcowych?

Zaciski pracują w trudnych warunkach, ponieważ są narażone na kontakt z wodą i różnymi znajdującymi się w niej zanieczyszczeniami, a także piachem czy kurzem. Podczas pracy układu ulegają znacznemu rozgrzaniu, są wystawione na silne drgania i przeciążenia mechaniczne. Są zagrożone korozją za sprawą wilgoci gromadzącej się w płynie hamulcowym, który jednocześnie agresywnie działa na powierzchnię metalu znacznie ją osłabiając. Problemy ze stanem zacisku przekładają się na niższą skuteczność hamowania oraz szybsze zużycie elementów całego układu.

 

Jeśli masz pytania, kliknij przycisk i napisz do nas za pomocą prostego formularza kontaktowego. Odpowiemy tego samego dnia.

Czytaj więcej