Wał korbowy to kluczowy element układu mechanicznego silnika spalinowego, który przekształca ruch posuwisto-zwrotny tłoków w obrotowy. Ze względu na intensywną eksploatację, jest narażony na znaczne obciążenia mechaniczne oraz ścieranie powierzchni roboczych. Z czasem pojawiają się luzy, pęknięcia, wytarcia i odkształcenia, które mogą skutkować spadkiem sprawności całej jednostki napędowej. Zamiast wymiany na nowy, kosztowny element, możliwe jest jego przywrócenie do pełnej sprawności poprzez różne techniki naprawcze. Prawidłowo przeprowadzona regeneracja zapewnia długotrwałe użytkowanie oraz przywraca właściwości eksploatacyjne, nie odbiegające od fabrycznych parametrów. Regeneracja rozruszników jest dostępna w ofercie firmy Truck-Mar. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Szlifowanie czopów jako podstawowa forma regeneracji

Regeneracja rozrusznikówJedną z najczęściej stosowanych metod naprawy zużytych wałów jest szlifowanie. Proces ten polega na precyzyjnym usunięciu cienkiej warstwy materiału z powierzchni czopów korbowodowych i głównych, które uległy wytarciu lub posiadają rysy i nierówności. Po zeszlifowaniu wał uzyskuje nowy, niższy wymiar – zgodny ze standardami naprawczymi. Wymaga to zastosowania odpowiednich łożysk dostosowanych do nowej średnicy. Przed przystąpieniem do szlifowania dokładnie sprawdza się prostoliniowość wału oraz obecność mikropęknięć. Proces wymaga użycia specjalistycznych szlifierek oraz doświadczenia operatora, ponieważ zachowanie geometrii i odpowiednich luzów ma kluczowe znaczenie dla późniejszej pracy jednostki napędowej. Wraz z obróbką mechaniczną często stosuje się polerowanie, które zmniejsza chropowatość i poprawia smarowanie podczas pracy.

Natryskiwanie i metalizacja w przypadku głębszych uszkodzeń

Gdy ubytki są większe lub powierzchnia czopów nie nadaje się do dalszego szlifowania, stosuje się techniki odbudowy objętości materiału. Jedną z metod jest natryskiwanie cieplne, które pozwala na napawanie specjalnych stopów metali, tworzących trwałą warstwę roboczą. Inna opcja to metalizacja natryskowa, czyli nakładanie cienkiej powłoki metalu, często chromu, w celu odbudowy kształtu i właściwości powierzchni. Po tych zabiegach konieczna jest ponowna obróbka skrawaniem, aby przywrócić dokładne wymiary. Techniki te stosuje się również w przypadku regeneracji powierzchni czopów wałków rozrządu, gdy standardowa metoda szlifowania nie przynosi oczekiwanych efektów. Profesjonalna renowacja obejmuje także sprawdzenie wyważenia dynamicznego, co zapewnia równomierną pracę wału bez drgań i przeciążeń.

Jeśli masz pytania, kliknij przycisk i napisz do nas za pomocą prostego formularza kontaktowego. Odpowiemy tego samego dnia.

Czytaj więcej